Obiekt miesiąca – Październik 2023

Star 266 – Silnik wysokoprężny S359

Pierwsze ciężarówki marki „Star” napędzane były silnikami o zapłonie iskrowym. Z biegiem lat jednostki te były modernizowane, zwiększano ich pojemność, moc i trwałość. Zmiany te pociągały za sobą zwiększone zużycie paliwa. Zdecydowano o zaprojektowaniu pierwszego silnika o zapłonie samoczynnym. Pierwsza seria produkcyjna samochodów Star 27 wyposażonych w silnik wysokoprężny S53 o mocy 100 KM została zmontowana w lipcu 1962 rok. Następnie konstrukcja została poddana modernizacji i otrzymał ją przejściowy model Star 28, którego seryjną produkcję uruchomiono w 1968 roku (silnik S530A).

Nowa generacja ciężarówek serii „200” wymagała znacznie mocniejszych i nowocześniejszych silników. W połowie lat 60-tych w Starachowicach oraz warszawskim BKPMot trwały prace nad mocniejszymi konstrukcjami, uzyskującymi moc rzędu 130-150 KM (silniki S533 i S534). Jednostki te nie spełniały jednak wymogów trwałościowych. Postawiono zastosować zupełnie nowy system zasilania silnika w paliwo, czyli bezpośredni wtrysk paliwa. W 1967 roku nawiązano współpracę z Instytutem Silników Spalinowych – AVL (Graz Austria), gdzie opracowano m. in. komorę spalania w denku tłoka, śrubowe kanały dolotowe czy samo-obracające się zawory podczas pracy. Dzięki wprowadzonym ulepszeniom, prototypy nowego silnika o oznaczaniu S359 uzyskały zakładaną dynamikę, trwałość i moc 150 KM przy jednoczesnym niskim poziomie zużycia paliwa.

Początkowo kadłub silnika S359 był wykonany w formie odlewu aluminiowego charakteryzujący  się niską wagą lecz mniejszą sztywnością i wytrzymałością w porównaniu do konstrukcji żeliwnej. Połączenie aluminiowego kadłuba i żeliwnej głowicy powodowały trudności z uszczelnieniem. Z tego powodu zdecydowano o wprowadzeniu kadłuba żeliwnego, cięższego, ale pozwalającego na dalszy wzrost mocy jednostki. Finalnie w 1983 roku wprowadzono do produkcji zmodernizowany silnik o oznaczeniu S359M.

Silniki generacji 359 stosowane były w modelach Star 200, 244, 266 i 1142.

Podstawowe parametry silnika 359.50
Liczba cylindrów6
Średnica cylindra (mm)110
Skok tłoka (mm)120
Pojemność skokowa (cm3)6842
Masa silnika suchego ( kg)510
Moc znamionowa (kW/KM)110/150
Obroty mocy znamionowej (obr/min)2800
Max. moment obrotowy (Nm)432
Obroty przy max. momencie (obr/min)1800-2100
Stopień sprężania17

Nr inw. MPT.T.54

Obiekt miesiąca – Październik 2023
Podziel się
Przewiń na górę
Skip to content