Star 266 – Silnik wysokoprężny S359
Pierwsze ciężarówki marki „Star” napędzane były silnikami o zapłonie iskrowym. Z biegiem lat jednostki te były modernizowane, zwiększano ich pojemność, moc i trwałość. Zmiany te pociągały za sobą zwiększone zużycie paliwa. Zdecydowano o zaprojektowaniu pierwszego silnika o zapłonie samoczynnym. Pierwsza seria produkcyjna samochodów Star 27 wyposażonych w silnik wysokoprężny S53 o mocy 100 KM została zmontowana w lipcu 1962 rok. Następnie konstrukcja została poddana modernizacji i otrzymał ją przejściowy model Star 28, którego seryjną produkcję uruchomiono w 1968 roku (silnik S530A).
Nowa generacja ciężarówek serii „200” wymagała znacznie mocniejszych i nowocześniejszych silników. W połowie lat 60-tych w Starachowicach oraz warszawskim BKPMot trwały prace nad mocniejszymi konstrukcjami, uzyskującymi moc rzędu 130-150 KM (silniki S533 i S534). Jednostki te nie spełniały jednak wymogów trwałościowych. Postawiono zastosować zupełnie nowy system zasilania silnika w paliwo, czyli bezpośredni wtrysk paliwa. W 1967 roku nawiązano współpracę z Instytutem Silników Spalinowych – AVL (Graz Austria), gdzie opracowano m. in. komorę spalania w denku tłoka, śrubowe kanały dolotowe czy samo-obracające się zawory podczas pracy. Dzięki wprowadzonym ulepszeniom, prototypy nowego silnika o oznaczaniu S359 uzyskały zakładaną dynamikę, trwałość i moc 150 KM przy jednoczesnym niskim poziomie zużycia paliwa.
Początkowo kadłub silnika S359 był wykonany w formie odlewu aluminiowego charakteryzujący się niską wagą lecz mniejszą sztywnością i wytrzymałością w porównaniu do konstrukcji żeliwnej. Połączenie aluminiowego kadłuba i żeliwnej głowicy powodowały trudności z uszczelnieniem. Z tego powodu zdecydowano o wprowadzeniu kadłuba żeliwnego, cięższego, ale pozwalającego na dalszy wzrost mocy jednostki. Finalnie w 1983 roku wprowadzono do produkcji zmodernizowany silnik o oznaczeniu S359M.
Silniki generacji 359 stosowane były w modelach Star 200, 244, 266 i 1142.
Podstawowe parametry silnika 359.50 | |
Liczba cylindrów | 6 |
Średnica cylindra (mm) | 110 |
Skok tłoka (mm) | 120 |
Pojemność skokowa (cm3) | 6842 |
Masa silnika suchego ( kg) | 510 |
Moc znamionowa (kW/KM) | 110/150 |
Obroty mocy znamionowej (obr/min) | 2800 |
Max. moment obrotowy (Nm) | 432 |
Obroty przy max. momencie (obr/min) | 1800-2100 |
Stopień sprężania | 17 |
Nr inw. MPT.T.54