W ramach cyklu „Obiekt miesiąca” w lipcu prezentujemy kolej wąskotorową.
Kolej wąskotorowa budowana była na ziemiach polskich od XIX wieku. Miała szereg zalet względem kolei normalnotorowej. Z pewnością była tańsza w produkcji i znajdowała zastosowanie na krótszych odcinkach transportowych, lokalnie w zakładach, gdzie ilości materiałów nie były znaczna. Konstrukcja torowisk wąskotorowych nie wymagała takiego przygotowania podłoża jak przy normalnej kolei. Łatwiej było stawiać takie linie kolejowe na terenie mniej stabilnym. Lokomotywy były w stanie ciągnąć wagony pod większe pochylenia i na ostrzejszych łukach. W transporcie tego typu stosowano wiele rozmiarów rozstawu torów. Najpopularniejsze z nich to 600 mm, 750 mm, 785 mm i 1000 mm (nasz egzemplarz lokomotywy ma rozstaw 750mm). Z jednej strony dzięki takiej gamie szerokości torów lepiej można było dopasować transport do warunków panujących w zakładach (np. w dawnych kopalniach często pojawiały się torowiska bardzo wąskie).
Lokomotywa spalinowa typu WLS-50 produkcji Zakładu Naprawczego Taboru Kolejowego Poznań z 1969 r. Nr inw. MPT.T.128
Lokomotywa WLs40 została opracowana przez Biuro Techniczne Fabryki Lokomotyw w Chrzanowie 1950 w Fabloku w Chrzanowie, na bazie dokumentacji produkowanej tam przed wojną lokomotywy 1DK (konstrukcja niemieckiej firmy Deutz), jako wersja lokomotywy WLs40 na tor o szerszym rozstawie. Napęd stanowił silnik wysokoprężny S64L o mocy nominalnej 40 KM (moc szczytowa wynosiła 44 KM), produkowany w Andrychowie, połączony z czterobiegową skrzynią, wywodzącą się z licencyjnej niemieckiej przekładni Deutz. Prototyp i pierwsze lokomotywy zostały zbudowane w 1951 roku w Warszawskich Zakładach Budowy Urządzeń Przemysłowych, po czym seryjna produkcja została przeniesiona do ZNTK Poznań, gdzie w latach 1952-1960 zbudowano 883 egzemplarze. Od 1957 do 1975 produkowano ulepszoną wersję z ekonomiczniejszym i mocniejszym silnikiem S324HL o mocy 50 KM, oznaczoną WLs50. Zbudowano 1090 lokomotyw WLs50
Model 2WLs40 produkowano w latach 1954-1960, po czym zastąpiono go przez 2WLs50. Różnił się on ekonomiczniejszym i mocniejszym silnikiem S324HL o mocy 50 KM (analogicznie, jak w lokomotywie WLs50) i produkowany był w latach 1964-1975.
Lokomotywy WLs40/50 używane były głównie na kolejach przemysłowych, w cegielniach, kopalniach, cukrowniach i innych zakładach.
Parametry techniczne eksponatu:
Długość 4380 mm
Szerokość 1440 mm
Wysokość 2200 mm
Silnik – S324HL
Moc – 50 KM
Prędkość max. – 17 km/h
Nacisk osi na szyny – 3,5 t
Max. siła pociągowa – 1900kg
Szerokość toru – 750 mm
Zredagował: Maciej Szlęzak