W ramach cyklu „Obiekt miesiąca” w lutym 2023 prezentujemy Stara 200.
Star 200 – produkowany w latach 1975–1994 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych w Starachowicach.
Konstruktorzy wdrażając kolejne modernizacje do leciwych modeli Stara 25 i 27 doszli do wniosku, że nie ma już możliwości rozwoju tych przestarzałych konstrukcji. Stwierdzono, że kolejny samochód musi być konstrukcją zupełnie nową. Kolejna generacja ciężarówek została oznaczona jako seria „200”. Założeniem konstrukcyjnym było podniesienie ładowności pojazdu do 6 ton, nowoczesny silnik o mocy ok. 150 KM, wygodna i ergonomiczna kabina, lepsze parametry trakcyjne i niskie zużycie paliwa. Zastosowano szereg udogodnień jak wspomaganie układu kierowniczego, ergonomiczną czytelną deskę rozdzielczą, urządzenie grzewczo-wentylacyjne itp.
Pierwsze prototypy wykonano w 1965 roku. Ważnym zewnętrznym elementem nowego pojazdu była kabina.
Wybrano bardzo udaną konstrukcję stworzoną we współpracy z francuską firmą Chausson oznaczoną symbolem 642. Kształt kabiny lekko kanciasty z zaokrąglonymi bokami jak na tamten okres czasu wyglądał bardzo nowocześnie. W celu poprawy widoczność z kabiny zaprojektowaną giętą, panoramiczną, jednolitą szybę przednią.
Kolejnym istotnym elementem nowej konstrukcji był silnik. Prowadzono pracę zarówno z jednostką z zapłonem iskrowym jak i z zapłonem samoczynnym. Pozostano jednak przy konstrukcji silnika wysokoprężnego, która była bardziej rozwojowa, trwalsza, spalająca mniejsze ilości tańszego paliwa czyli oleju napędowego.
Przy projektowaniu nowej jednostki bazowano na dotychczas produkowanych silnikach, lecz zastosowano szereg nowoczesnych na tamten okres czasu rozwiązań np. zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa Nawiązano współpracę z instytutem badawczym AVL w Austrii, gdzie dopracowano m.in. komorę spalania w denku tłoka, kanały dolotowe, układ wtryskowy itp.
Planowano rozpoczęcie produkcji tego modelu na rok 1969. Niestety z uruchomieniem nowego modelu wiązały się z wysokimi kosztami finansowymi oraz ogromem prac organizacyjnych. Przeciągające się prace nad silnikiem wymuszają na władzach zakładu wdrożenia modelu przejściowego czyli Star 28 i 29.
W trakcie produkcji dokonywano modyfikacji samochodu wynikające z doświadczeń eksploatacyjnych pojazdu. Szczególnie widoczne zmiany nastąpiły w połowie lat 80-tych. Wtedy to skrócono drzwi kabiny, wprowadzono nowy zespół zegarów, nowe fotele i wykonane z tworzyw czarne obicia wnętrza. Zastosowano 3 zamiast 2-ch ramion wycieraczek co znacznie powiększyło obszar oczyszczanej szyby oraz zlikwidowano klapkę osłaniającą wlew płynu do chłodnicy. Zmodernizowaną kabinę można było łatwo rozpoznać, ze względu na zmieniona przednią część konstrukcji.
Model 200 produkowany był do 1994 roku i łącznie wyprodukowano blisko 80 tys. ciężarówek tego typu.
Prezentowany egzemplarz pochodzi z 1991 roku i posiada zabudowę wykonaną w kieleckich zakładach Polmo SHL typ 744 . Pojazd ma osłonięte szyby i lampy za pomocą żelaznej siatki a zbiornik paliwa pokryty dodatkowo stalową osłoną. W tylnej części pojazd przewoził 18 funkcjonariuszy policji wraz z wyposażeniem i uzbrojeniem. We wnętrzu kabiny i zabudowy zainstalowano dodatkowe panele sterowania, a pasażer obok kierownicy otrzymał składany stolik. Wejście do zabudowy ułatwiały składane pneumatycznie podesty. Egzemplarz znajdujący się na ekspozycji w muzeum został pozbawiony elementów łącznościowych (radio i antena). Pojazd wykorzystywany był przez Komendę Wojewódzką Policji we Wrocławiu.
nr inw. MPT.T.250