Wakacyjna akcja “Lato w Hucie” za nami

W dniu 28.08.2015 r. zakończyliśmy kolejną edycję akcji “Lato w Hucie” w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach. Bardzo serdecznie dziękujemy za udział w naszej akcji wszystkim uczestnikom a ich rodzicom za zaufanie jakim po raz kolejny nas obdarzali, powierzając dzieci naszej opiece.

DSC04106W trakcie dwumiesięcznych spotkań w Muzeum uczestnicy dowiedzieli się jak zmierzyć czas, dlaczego samoloty latają, poznali historię rozwoju transportu i produkcji samochodu ciężarowego Star. Spotkali fascynujących mieszkańców lasów i dowiedzieli się więcej o ich zwyczajach, zapoznali się z historią naszego regionu poprzez świat legend i bajek, które od wieków krążą wśród mieszkańców Gór Świętokrzyskich. Dzieci przekonały się, że nie będąc osobą uzdolnioną plastycznie można samodzielnie wykonać ciekawe, piękne drobiazgi i upominki, zapoznaliśmy się z różnymi wzorami polskich wycinanek ludowych. Każdy uczestnik miał możliwość spróbowania swoich sił jako archeolog oraz przewodnik muzealny. Dzięki eksperymentom poznaliśmy właściwości fizyczne wody i powietrza. Odkryliśmy nowe lądy, słuchaliśmy opowieści z różnych zakątków świata, rozwiązywaliśmy zagadki, podziwialiśmy najcenniejsze zabytki oraz poznawaliśmy historię i kulturę innych krajów.

Przez półtora miesiąca wakacji odbywały się “Czwartkowe Spotkania z Królową Nauk”. Pani profesor Elżbieta Orzechowska pokazywała dzieciom poprzez zabawę, że matematyka, fizyka czy chemia wcale nie musi być trudna. W czasie zajęć uczestnicy mieli możliwość wykonywać liczne doświadczenia a także zrobić m.in. własny peryskop.

W czasie trwania akcji kilkakrotnie odbyły się pogadanki z dziećmi, które przeprowadzili przedstawiciele Komendy Powiatowej Policji, Państwowej Straży Pożarnej oraz ratownik medyczny Pan Ryszard Chruszczewski. W czasie ich trwania dzieci dowiedziały się jak bezpiecznie spędzić wakacje, na co zwracać szczególną uwagę podczas pobytu na wakacyjnych wycieczkach oraz jak udzielić innym pierwszej pomocy.

W Muzeum gościliśmy również przedstawicieli Oddziału Międzyszkolnego PTTK w StarachowicachPana Marcina Maruszaka, Panią Bożenę Cyran oraz Pana Tomasz Cygana. Podczas zajęć dzieci m.in.: miały możliwość poznania parków narodowych w Polsce oraz ich walorów przyrodniczych, dowiedziały się jakie zwierzęta można spotkać w naszej okolicy oraz jak fachowo przygotować się do wakacyjnych wycieczek zarówno pieszych jak i rowerowych.

Muzeum odwiedził również nietypowy, dziwnie ubrany gość. Pan Michał Surma z Klubu Archeologicznego RYDNO pokazał uczestnikom jak żyli ludzie w epoce kamienia. Dzieci mogły zobaczyć jak bez pomocy np. zapałek rozpalić ogień, co w naszych czasach jest nie lada wyczynem. Zobaczyliśmy jak i do czego wykorzystywano krzemień. Przy pomocy naturalnych barwników mineralnych dzieci wykonały na własnej skórze 🙂 prehistoryczne makijaże.

Pan Michał Piętak (profesjonalny fotograf) przeprowadził z dziećmi zajęcia z iluzji optycznych połączone z budowaniem własnych aparatów fotograficznych, którymi później (o dziwo!) wszyscy robili zdjęcia 🙂

7 sierpnia 2015 r. na terenie muzealnego archeoparku odbył się piknik z okazji Międzynarodowego Dnia Pszczoły. Dzięki Pani Annie Stępień z Nadleśnictwa Starachowice dzieci miały możliwość dowiedzieć się jak pomagać pszczołom, jaką rolę pełnią one dla środowiska i życia człowieka oraz zobaczyć i wypróbować sprzętów używanych przez pszczelarzy. Na tak “słodkiej imprezie 🙂 ” nie mogło zabraknąć oczywiście miodu, który Muzeum otrzymało od Pana Ryszarda Szymczucha z Gospodarstwa Pasiecznego „RYŚ” z Mąchocic Kapitulnych. Dziękujemy również Panu Kazimierzowi Kopciowi, który na potrzeby pikniku wypożyczył Muzeum rzeźby Mai i Gucia wykonane na zajęciach w Wakacyjnej Szkółce Rzeźbiarskiej.

Tekst: Katarzyna Surma
Fot.: Pracownicy Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach

Galeria zdjęć z zakończenia “Lata w Hucie” 2015:

Galeria zdjęć z “Lata w Hucie” 2015 r.