Star 28 – samochód ciężarowy stanowiący konstrukcję przejściową pomiędzy Starem 27, a modelem docelowym 200.
W starachowickiej Fabryce Samochodów Ciężarowych trwały intensywne prace nad przyszłościowym modelem STAR 200 o ładowności 6 ton. Uruchomienie jego produkcji zaplanowano początkowo na lata 1969/1970. Wkrótce okazało się, że nie wszystkie zespoły tego pojazdu będą gotowe. Największe opóźnienie było związane z nową jednostką napędową. W takiej sytuacji zdecydowano się na wprowadzenie tzw. modelu przejściowego. Wykorzystano w nim niektóre nowe zespoły przyszłego Stara 200 oraz zespoły napędowe przejęte z dotychczasowego modelu 27 tj.: rama nośna wraz z osiami, zawieszenie, kabina kierowcy i skrzynia ładunkowa.
STAR 28 był napędzany silnikiem o zapłonie samoczynnym (S530A1, wysokoprężny, rzędowy, 6 – cylindrowy, 73,6 kW – 100 KM) – modernizacja silnika modelu 27. Seryjną produkcje tego pojazdu uruchomiono w III kwartale 1968 r.
Model ten był przeznaczony do transportu materiałów po drogach o nawierzchni ulepszonej. Samochód STAR 28 posiadał kabinę opracowaną we współpracy z francuską firmą Chausson, która zapewniała kierowcy stosunkowo wygodne warunki pracy – anatomiczne siedzenia z możliwością regulacji, ogrzewanie, wentylacje, regulowane położenia koła kierowniczego.
Oprócz podstawowego modelu Stara 28 produkowane były jeszcze: ciągnik siodłowy Star C28, podwozie pod żuraw Star Ż28 lub urządzenia specjalne, podwozie BW 28 pod wywrotkę, podwozie pod furgony specjalne.
Prezentowany egzemplarz posiada zabudowę specjalną przeznaczoną do przewozu pasażerów na nieznaczne odległości, popularnie określaną „OSINOBUS”.
Początkowo zabudowa ta powstała na potrzeby własne jednego z wydziałów Kopalni Rud Żelaza „Osiny”, ale wkrótce okazało się, że konstrukcja doczekała się produkcji seryjnej w nowo-powstałym Zakładzie Budowy Maszyn „Osiny” w Poraju (1977). Jak można się domyśleć nazwa zabudowy to skojarzenie dwóch słów: miejscowości OSINY i BUS – typ pojazdu. W zakładach tych wytwarzano szereg innych zabudów przeznaczonych dla straży pożarnej czy ówczesnej milicji.
Prezentowany egzemplarz pochodzi z 1988 roku, a produkcję modelu 28 zakończono w 1989.
Fotografie: z archiwum Muzeum oraz strony www.poczesna.pl/osinobus,news-4843