W ramach cyklu „Obiekt miesiąca” w kwietniu 2023 prezentujemy Stara 660/M2.
Bazując na dotychczas produkowanym modelu Star 20 powstały w czerwcu 1952 roku wstępne projekty Starów z napędem na cztery i sześć kół. Po przeprowadzeniu badań do produkcji seryjnej zakwalifikowano model z napędem (6×6). W 1956 roku zatwierdzono dokumentację techniczną wojskowego terenowego modelu o symbolu „66”, a w połowie 1958 roku rozpoczęto produkcję seryjną Stara 66. Dotychczas produkowany silnik S-42 o mocy 85 KM był niewystarczająco mocny do pojazdu z napędem na trzy osie. Został on poddany gruntownej modernizacji. Nowa konstrukcja nadal benzynowa, rzędowa, sześciocylindrowa o symbolu S-47 uzyskiwała moc 105 KM.
Mimo upływu lat od momentu wdrożenia do produkcji modelu Star 66, pojazd ten nadal posiadał dobre właściwości w zakresie pokonywania przeszkód. W związku z tym zdecydowano o unowocześnieniu tej konstrukcji według zaleceń głównego odbiorcy, jakim było wojsko. W 1965 roku rozpoczęto produkcję zmodernizowanej wersji o oznaczeniu 660/M1. Zmiany dotyczyły zastosowania nowego układu wspomagającego hamulce, przekładni kierowniczej, modernizacji przystawki odbioru mocy i mechanizmu wyciągarki. Pojazdy te w większości wyposażano w ekranowaną instalację elektryczną. Lata produkcji 1965-1968.
W 1968 następuje kolejna modernizacja samochodu terenowego Star oznaczonego symbolem 660M2. Zmianie uległa instalacja elektryczna, układ hamulcowy oraz konstrukcja skrzyni ładunkowej. Powyższe modyfikacje umożliwiły przystosowanie pojazdu do brodzenia w wodzie o głębokości do 1,8 m. W tym czasie zaczęto badania nad całkowicie nowym modelem „266”. Lata produkcji modelu 660/M2 1968-1983.
Wymiary modelu 660
Silnik S47/ E3W- konstrukcja sześciocylindrowa o zapłonie iskrowym w układzie rzędowym.
Pojemność skokowa : 4680 cm3
Stopień sprężania : 6,8
Moc silnika : 77,2 kW (105 KM) /3000 obr/min.
Moment maksymalny : 310 Nm/1650 obr/min.
Typ rozrządu : OHV (wałek umieszczony w bloku silnika)
Inne parametry modelu 660M2 :
Masa własna: 5300 kg
Ładowność : 2500 kg w terenie i 4500 kg na szosie
Prędkość maksymalna: 72 km/h
Zużycie paliwa: w trasie 38 l/100 km
Prezentowany egzemplarz to wersja w zabudowie „Sztabowóz” z odchylanymi bocznymi ścianami i wysuwaną dodatkową podłogą. Konstrukcja taka umożliwiała zwiększenie wewnętrznej powierzchni użytkowej. W środkowej części zabudowy znajduje się stół podświetlany do map, a w tylnej szafki i piec do ogrzewania wnętrza. Samochód wykorzystywany był w Jednostce Wojskowej w Dęblinie.
Oczywiście model 660 wyposażony był w wciągarkę zamontowaną w przedniej części pojazdu za zderzakiem.
Wnętrze pojazdu.
Numer inwentarza: MPT.T.263