W ramach cyklu „Obiekt miesiąca” w czerwcu 2023 prezentujemy replikę „Papamobile”
44 lata temu, a dokładnie 2 czerwca 1979 roku rozpoczęła się pierwsza wizyta w Polsce papieża polaka Jana Pawła II. Oficjalnym hasłem podróży były słowa – „Gaude Mater Polonia” („Raduj się, Matko Polsko”). Papież odwiedził kolejno Warszawę, Gniezno, Częstochowę, Kraków, Kalwarię Zebrzydowską, Wadowice, Oświęcim, Nowy Targ i powtórnie Kraków. Wizyta trwała do 10 czerwca.
Do przejazdu papieża poszukiwano masywnego, otwartego a zarazem bezpiecznego pojazdu potrafiącego poruszać się z niewielką prędkością (najlepiej polskiej konstrukcji). Ostatecznie wybór trafił na samochód wojskowy Star 660. Mimo, iż konstrukcja pojazdu była leciwa i powoli wygaszano produkcję tego modelu, to spełniał wszelkie stawiane warunki, aby stać się samochodem papieskim. Wykonanie specjalnego pojazdu zamówionego przez Episkopat nie było zadaniem łatwym dla Fabryki Samochodów Ciężarowych ze względu na krótki czas realizacji zamówienia (6 tygodni). Fabryka zrealizowała postawione jej zadanie i samochód był gotów na trzy dni przed ustalonym terminem.
Charakterystyka wyposażenia pojazdu:
- sylwetka pojazdu została zaprojektowana przez Zbigniewa Gonciarza (gondola z baldachimem)w kolorze białym z żółtym pasem wyposażona w 16 foteli,
- nagłośnienie „Unitra-Tonsil” (8 głośników z dwoma mikrofonami)
- opony doświadczalne z białymi pasami,
- zawieszenie gondoli na czterech poduszkach pneumatycznych,
- układ wydechowy z neutralizatorem toksyczności spalin.
Do budowy i wyposażenia pojazdu papieskiego zaangażowano wiele zakładów w Polsce. Poza FSC Starachowice, które przygotowało podwozie Stara 660 i Przemysłowym Instytutem Motoryzacji w Warszawie, zaangażowano Sanocką Fabrykę Autobusów (tylne fotele), Jelczańskie Zakłady Samochodowe „Jelcz” (elementy zawieszenia pneumatycznego, poręcze), Stomil Poznań (opony z białym pasem), tartak koło Zamościa i nadleśnictwo na Mazurach (drewno wykończeniowe).
Po zakończeniu wizyty pojazd został zniszczony, a podwozie z silnikiem wróciło do Starachowic, gdzie następnie zostało sprzedane.
Nr inw. MPT.T.44