W ramach cyklu „Obiekt miesiąca” we wrześniu prezentujemy Star 742
Produkcję samochodów ciężarowych Star zapoczątkował model 20. Przy projektowaniu tego pojazdu założono, że będzie miał ładowność 3,5 tony. Zastosowano w nim silnik benzynowy S-42 o pojemności 4188 cm3 i mocy 85 KM.
Takie były początki jednak z każdym nowym modelem Stara zwiększano ładowność i moc pojazdów. Miało to uzasadnienie, ponieważ przy większej ładowności można było przewieść więcej towaru a koszt eksploatacji nieznacznie wzrastał.
W latach 80-tych na polskich drogach spotykało się Stary serii 200 o ładowności 6 ton oraz małe busy typu Żuk i Nysa o ładowności około tony. Zaczęła powstawać luka w transporcie, którą dostrzegła Fabryka Samochodów Ciężarowych w Starachowicach. Brakowało pośredniej ciężarówki miejskiej o ładowności 3,5t. I tak już na początku lat 80-tych powstaje zarys nowego samochodu. Droga do seryjnej produkcji jednak okazała się wyjątkowo trudna. Brak materiałów i trudności gospodarcze w kraju sprawiły, że konstruktorzy niejako zostali zmuszeni do maksymalnego wykorzystania podzespołów stosowanych w dotychczasowych modelach. Sześciocylindrowy silnik S-359 produkowany w starachowickich zakładach był zbyt dużą i ciężką jednostką. Zdecydowano się na bazie tej jednostki wykonać wersję 4 – cylindrową o oznaczeniu „370”. Silnik ten o zapłonie samoczynnym miał rozwijać moc w granicach 100 KM oraz spalać około 14 litrów/100 km. W wyniku coraz gorszej sytuacji w gospodarce silnik 370 finalnie nie trafia do modelu 742, a zamiast niego instalowano silniki na licencji Perkinsa oraz Andoria (4CT 107).
Pierwszy egzemplarz modelu 742 pojawił się w maju 1985 i wraz z kolejnymi trafił do badań trakcyjnych. Lata mijały, inflacja rosła, aż wreszcie jesienią 1991 roku fabryka uruchamia seryjną produkcje małej ciężarówki.
W 1996 zdecydowano o modernizacji modelu 742 (egzemplarz, który znajduje się w Muzeum jest modelem z nowej serii). Z zewnątrz zastosowano nowy zderzak zespolony z lampami wykonany z tworzywa sztucznego, zastosowano nowszą skrzynię biegów jak również wprowadzono szereg zmian w kabinie.
Produkcja modelu została zakończona w 1999 roku kiedy to zakłady przejmuje niemiecki koncern M.A.N., jednak rama modelu dalej była wykorzystywana w kolejnym modelu oznaczonym symbolem 8.125. Łącznie wyprodukowano około 5,8 tysiąca modelu 742 i pochodnych.
Nr inw. MPT.T.251
Prezentowany egzemplarz pochodzi z 1996 roku i został zabudowany jako więźniarka w Bydgoskiej Spółdzielni Pracy “Karoseria”.