Obiekt miesiąca Lipiec 2024

Star 1142

Wczesne lata 70-te to początki historii powstania modelu 1142. Choć jeszcze nie zdołano uruchomić produkcji modelu 200, to już myślano o produkcji samochodu ciężarowego o większej ładowności. Ze względu na brak środków finansowych nie można było tworzyć całkiem innego projektu stąd starano się bazować na dotychczasowym parku maszynowym i oprzeć się na konstrukcji Stara 200. I tak w połowie lat 70-tych zostaje zaprezentowany prototyp samochodu ciężarowego Star 12,5 t z nowocześniejszym silnikiem turbodoładowanym o mocy ok. 180 KM oraz odchylaną kabiną. Projekt bazował na modelu 200 stąd zewnętrzna stylistyka kabina została zachowana i uległa pewnym modyfikacjom Zastosowano nowocześnie wyglądającą atrapę wykonaną z tworzywa sztucznego. We wnętrzu kabiny zmiany były jeszcze bardziej zauważalne. Przede wszystkim nowocześnie wyglądająca modułowa deska rozdzielcza oraz trzy miejsca siedzące. Dzięki nowej kabinie znacznie zredukowano głośność co poprawiło komfort jazdy.

Niestety władze partyjno-rządowe miały inną wizję rozwoju produkcji stawiając nie na pomysłowość rodzimych inżynierów a myślano o zakupie licencji.

Czas na wprowadzenie nowej konstrukcji do produkcji też nie był łatwy. Początek lat 80-tych  to problemy gospodarczo – polityczne, trudności z zakupem surowców i materiałów a także brak środków finansowych na modernizację parku maszynowego i linii montażowej.  

Trudności zaopatrzeniowe oraz konieczność zmniejszenia kosztu produkcji samochodów wymusiły na wprowadzenie dużych oszczędności (zubożenia pierwotnej konstrukcji). Zrezygnowano z nowo zaprojektowanego silnika i skrzyń biegów wykorzystując dotychczas produkowany silnik wysokoprężny S 359  oraz przekładnią S5-45 znaną ze Stara 200. I tak pojawia nam się Star 1142. ( 11 – to waga pojazdu, 42 – cztery „koła”, dwa napędzane). Oczywiście Star posiadał z tyłu koła podwójne (bliźniaki).

Pierwsze próbne egzemplarze modelu 1142 zostały zmontowane pod koniec 1982 roku, a w 1984 zaprezentowano jeszcze prototypy na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Mimo ogromnych trudności pod koniec 1986 udało się zmontować pierwsze 30 sztuk a dwa lata później z taśmy zjechał tysięczny Star 1142.

Coraz gorsza sytuacja gospodarki w kraju i brak odpowiednich materiałów wpłynęło znacząco na jakość wykonania i trwałość samochodów. Usterkowość samochodu zaczęła być wyższa niż poprzedniego modelu 200. Kryzys w gospodarce pogłębiał się i 1989 brakuje części do produkcji samochodów. Kolejne lata dla produkcji samochodów i mieszkańców to wyjątkowo trudny czas. Restrukturyzacja zakładów powoduję likwidację wielu stanowisk pracy co przyczynia się do rozległego bezrobocia w regionie.

Wielkim trudem mieszkańców, miasta i pracowników fabryki udaje się uratować zakłady. Spłacono większość zobowiązań i zaczęto myśleć o dalszym rozwoju. W 1996 produkcja znacząco wzrosła i zdecydowano się na unowocześnienie modelu 1142. Uległa zmianie przednia część kabiny, m in. zastosowano nowy zderzak z integrowanymi światłami głównymi i kierunkowskazami, a także wprowadzono zmodernizowaną turbodoładowaną wersję silnika S-359. Moc silnika (150 KM) nie uległa zmianie ale turbodoładowanie pozwoliło na zwiększenie momentu obrotowego przy niższych obrotach silnika dzięki temu udało się podnieść ładowność pojazdu do 6,7 t.. Poprawiono także konstrukcję skrzyni biegów.

Myślano o dalszych modernizacjach modelu 1142 tak aby mogły być sprzedawane na rynkach zachodnich. Wdrożenie do produkcji nowocześniejszego silnika była niemożliwa więc starano się poprawić konstrukcje dotychczas produkowanego silnika, tak aby samochody ze znakiem Star spełniały normy czystości spalin Euro I (silnik T359 E), dodatkowe osłony kabiny i silnika wpływały nie tylko na poprawę wyglądu, ale także na redukcję głośność w kabinie. 

Pod koniec I kwartału 1999 roku fabrykę opuścił 15-tysięczny Star 1142.

Łącznie zakład wyprodukował nieco ponad 15 tysięcy sztuk.

Prezentowany egzemplarz wyposażony jest w Hydrauliczny Dźwig Samochodowy (HDS) i od 2016 roku znajduje się w zbiorach Muzeum. Wersja po-liftingowa charakteryzująca się nakładkami z tworzywa sztucznego w przedniej części kabiny oraz nowym zintegrowanym zderzakiem z wbudowanymi lampami . Rok produkcji 1997.

Obiekt miesiąca Lipiec 2024
Podziel się
Przewiń na górę
Skip to content